Hvorfor jeg spiser LCHF

Jeg spiser LCHF fordi det gør mig godt.

Jeg er ikke fanatisk, og jeg kan stadig ryge i sukkerskålen. Men jeg bruger LCHF til at hjælpe mig med at begrænse indtaget af sukker. Når det går rigtig godt kan jeg sagtens sige nej (og det kommer fra en som helst skal have sukker hver dag), men jeg har også mine perioder hvor det ikke går så godt.

Når det ikke går godt vælter jeg mig i kage og slik – og hader mig selv, for jeg kan mærke hvad det gør ved min krop.

Med LCHF får jeg stabiliseret mit blodsukker, så jeg har ro i kroppen, og det giver overskuddet til at sige nej.

Jeg spiser liberal LCHF. Jeg har aldrig mad med i byen, jeg spiser hvad der bliver serveret, så er f.eks. bare et spørgsmål om at vælge kartoflerne fra og spise nogle flere grøntsager hvis det er muligt. Når jeg er til fødselsdag kan jeg godt finde på at spise en bolle og så vælge lagkagen fra. Men det afhænger helt af situationen og hvordan jeg selv har det.

Jeg tæller ikke kalorier, mængder eller andet – jeg spiser til jeg er mæt.

Jeg har aldrig spist LCHF for at tabe mig.

Det hele startede med at jeg synes at min krop begyndte at skrante. Mine knæ var stive og jeg synes bare at min krop føltes meget ældre end mig. Jeg var overbevist om at kosten havde en stor del at sige – og at sukker ikke er godt. Men jeg er ikke typen der kan lave en aftale med mig selv om kun at tage et enkelt stykke slik eller kage – når jeg først går igang bliver jeg ved til posen er tom.

Jeg begyndte at undersøge hvad der var af kostprincipper, som jeg kunne forholde mig til. Det var meget vigtigt for mig, da jeg havde fokus på at det var en kostændring – noget som jeg skulle fortsætte med.

Med LCHF kan jeg forholde mig til principperne. Jeg dur ikke til at leve af salat, fedtfattig dressing osv. – jeg vil have mad, og mad der smager af noget. Og da fedt er den bedste smagsgiver og er en vigtig bestanddel i LCHF lå den lidt til højrebenet. Samtidig var jeg meget opmærksom på at jeg godt kan lide at snacke. Og det er altså ikke det samme at snacke en gulerod som en Snickers. Men da jeg elsker ost, og ost indgår i LCHF-principperne, kunne jeg pludselig se en positiv vinkel. Tænk at det lige pludelig er lovligt at snacke ost… I min verden er det nogenlunde lige så godt som slik… Og det var stikordet til at prøve det af.

 

Og hvad er LCHF så:

LCHF står for Low Carb High Fat.

LCHF er at spise så få kulhydrater som muligt. Derfor er alt hvad der hedder brød, pasta, ris og sukker fjernet fra kosten. Derudover holder jeg mig oftest til ovenjordsgrøntsager, da de har en mindre mængde kulhydrater end f.eks. rodfrugter. Hvis du vil vide mere om kulhydrat fordelingen i grøntsager, har Rikke fra Mine Bedste LCHF opskrifter lavet en flot tabel.

I stedet spiser jeg fedt, grøntsager og kød – gode reelle råvarer.

Ved af minimere kulhydraterne, får jeg stabiliseret blodsukkeret. Ved at stabilisere blodsukkeret, undgår jeg at gå “sukkerkold”.

Med LCHF spiser jeg mig mæt, specielt fedtet er vigtigt. Det er det der giver den gode langvarige mæthedsfornemmelse.

Når kroppen ikke har nogle kulhydrater at forbrænde, vil den automatisk gå over til at forbrænde fedt i stedet. Og fedt har man rigeligt af i kroppen.

Det er dog en udfordring at skrue op for fedtet. Vi er i mange år blevet tudet ørerne fulde med at Fedt feder… Det gør det også hvis du kombinerer det med en kulhydratrig kost. For så vil kroppen aldrig nå frem til at forbrænde fedtet, da der er rigeligt med kulhydrater at tage af, og det er det kroppen vælger først, da de er nemmere at ombygge til energi.

Der er flere måder at spise LCHF på, afhængig af hvad man vil opnå.

Striks LCHF er hvor man spiser under 20 g kulhydrat om dagen. Bruges oftest hvis du vil tabe dig.

Moderat LCHF er hvor man spiser mellem 20 og 50 g kulhydrater om dagen.

Liberal LCHF er hvor man spiser mellem 50 og 100 g kulhydrater om dagen.

Jeg aner ikke hvormange kulhydrater jeg får, derfor plejer jeg kun at sige at jeg spiser liberal LCHF. Jeg er sikker på at jeg nogen dage får få kulhydrater – men det interesserer mig egentlig ikke, for mig er det vigtigst hvordan jeg har det.

 

Hvad har jeg fået ud af LCHF:

Jeg er mæt på en let måde. Jeg har ingen problemer med at dyrke sport en time efter jeg har spist, for maden falder ikke tungt.

Jeg er mæt længere tid af gangen, og har derfor nemmere ved at styre udenom kage og slik.

Jeg sover som en sten, er ikke engang oppe på toilettet om natten mere.

Jeg har følelsen af lethed i kroppen.

Min mave fungerer bare. Jeg har aldrig synes at jeg har haft problemer med maven, men der er en mærkbar forandring efter at jeg er begyndt med LCHF.

Min hud er ikke så tør mere. Jeg har altid haft meget tør hud, men efter at jeg har ændret kostvaner, bruger jeg mindre lotion og cremer.